lördag 1 februari 2014

I jämförelsens kranka blekhet

Idag var det 4-års kalas på schemat, och uppklädda, kammade och med present anlände vi till kalaset. Härliga människor och barn som A känt sedan har var pytteliten, så det kändes bra med lite gott umgänge på lördagseftermiddagen.
Och det var trevligt, på många sätt och vis. Värdparet bor i ett radhus från 70-talet, som de håller på att rusta och är genuint trevliga människor. Barnen brukar alltid leka bra, och tårta och kakor är ju aldrig fel.
Och ändå lämnade jag kalaset med ett sämre energiläge än när jag kom dig. Delvis pga att A vid två tillfällen kom in och sa att de andra barnen sagt att de skulle leka en lek som hette Dumma A. Någon slags jagalek visade det sig vara, när jag kom ut och sa att det faktiskt inte var något roligt namn alls på en lek. Andra gången det hände sa jag åt A att komma in i stället och strunta i deras fåniga lek. Barn är inte alltid snälla, tvvärr.
Den andra orsaken till energidippen var helt självorsakad. Jag började jämföra vårt hem med deras nyrenoverade hem. Och jag gör det tyvärr varje gång jag kommer dit.
De bor i ett typiskt vitt, lite shabbychic-stylat hem; stilrent och "o-plottrigt". Flera mil från vårt hem, med andra ord.
Jag tycker att det är supersnyggt med allt det vita och stilrena, och skulle på sätt och vis gärna ha det så hemma, men det är bara att inse att det nog aldrig kommer att hända. Jag tycker alldeles för mycket om starka färger för att trivas i det för egen del, och hur jag än beter mig är det aldrig o-plottrigt. Aldrig!
Intalar mig att jag har ett hemtrevligt och barnvänligt hem; och det har har jag nog. Men köket går i grönt, med ljust, ljust blå kökssoffa med occra/vit-randigt tyg. Vardagsrummets ena vägg går i lila/mörkrosa (den häftiga tapeten med ärtgrönt mönster hade gått ur produktion, så det blev fjärdevalet), soffbordet och pidestalen i knallrött, soffan i beige. A's rum är målat grönt/orange/gult, med olika geometriska mönster på ena väggen. V's är knallgult. Vårt sovrum är ännu inte rustat, men blir troligen även det i starka färger.
Vi köper företrädesvis våra möbler på loppis och second hand, och letar efter stryktåligt, bekvämt och ommålningsbart.
När jag tänker efter är inte ens jag själv särskilt stilren och o-plottrig, så varför skulle mitt hem vara det! Och ändå går jag där och jämför, ytterst sällan till egen fördel.
Vill inte, men dras ändå med i renoveringshysterin, där inredningstidingar är lika mycket ett måste som toalettpappret. Där vi lockas att renovera, konsumera och styla våra hem i jakten på perfektion. Där alla bör ha minst ett renoveringprojekt på gång, och gärna tre till i planeringsstadiet.
Är ytan verkligen så förbannat viktig? Både i hemmet och vårt eget yttre. Ska vi verkligen dömas, och döma, enligt hur stylade och renoverade vi är? Borde inte det inre få lysa igenom?! Borde inte en människas inre glöd och skönhet värderas högre än det yttre och förgängliga? Borde inte ett hem värderas efter kärleken, respekten och glädjen som ryms innanför de fyra väggarna?
Jag tror att vi alla svarar JA på detta, så varför är det då så svårt att inte påverkas? Att dras med i hetsen?
Åter igen känner jag hur jag drömmer mig bort till min lilla stuga långt ute på landet, där livet är enkelt och värdena sanna..

4 kommentarer:

  1. Visst är det fint med de vita vackra hemmen men när jag tänker efter är det ganska trist. Fram för personlighet tycker jag!

    Jag tycker du ska förverkliga din dröm om en stuga i skogen. Vad är det som hindrar dig? Egentligen?

    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  2. Ja, så tycker jag egentligen, men man blir lätt lite hjärntvättad av allt om kring sig...

    Stugan i skogen är en dröm, men en dröm som ska bli verklighet. Det ligger högst upp på min lista över Förändringar. Väntar bara på att rätt gård ska komma i min väg.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, Sara, som jag känner igen mig! Fast vi bor i det vita, avskalade hemmet, så sitter det inte i det, utan hur man känner inombords, hur man ändå jämför sig. Vi har också bara begagnade saker och har landat ganska bra i vad som är vi, och slutat läsa inredningstidningar och bloggar, men ändå dras man ibland med hemma hos andra och tänker hur de har allt det man inte har (som man kanske inte alls egentligen vil ha). Egentligen tror jag det ligger bara hos en själv, och det är ju också det enda man kan påverka. Du är ju du, och det tycker jag du ska stå för ända ut i fingerspetsarna (eller ända till ditt hem). Skitungar på kalaset, det är det värsta som finns när barn inte är snälla. Fine A. Kram!!

    SvaraRadera
  4. Visst är det så, och allt som oftast lyckas jag rätt bra med att bara vara jag, och vara helt tillfreds med det. Men så är det vissa hem, och förmodligen personer, som lyckas leta sig innanför huden på mig och få mig att tycka att jag nog borde vara lite mer si eller så.
    A är nu superladdad över att kusinerna kommer upp på fredag! Hela han lyste upp när mamma berättade. Hur han älskar sina stora kusiner!! <3
    Kram

    SvaraRadera